Veelgestelde vragen

Het lidmaatschap bij de Botenwacht is persoons- en bootgebonden en alleen geldig voor u en uw gezin en eigen vaartuig. U kunt uw buurman wel adviseren lid te worden van de Botenwacht. Iemand die direct lid wil worden en geholpen wil worden belt naar onze meldkamer 088 – 011 7171 en kan telefonisch een lidmaatschap afsluiten.

U kunt uw lidmaatschap het makkelijkst opzeggen door het sturen van een email naar info@botenwacht.nl 

Vermeld uw naam en lidnummer erbij. U krijgt altijd een bevestiging van ons terug. Geen email ? Stuur dan een briefje naar:

Botenwacht Nederand BV
Postbus 542
3700 AM Zeist

Nee, Botenwacht biedt hulp op elke plek die voor onze monteurs enigszins bereikbaar is per auto. Dit kan dus ook aan een willekeurige kade zijn, bij een sluiscomplex, aanlegsteiger etc. Dat een monteur soms een stukje door een weiland moet lopen om u te bereiken nemen we voor lief.

Botenwacht Nederland verhelpt technische storingen op locatie. Botenwacht Nederland is geen reddingsdienst, bergingsbedrijf of sleepdienst. Mocht u in een situatie terecht komen dat afslepen of bergen noodzakelijk is dan zullen wij er alles aan doen om u correct te adviseren.

Ja, indien u lid bent dan geldt dat automatisch voor uw partner en kinderen.

Nee, een lidmaatschap geldt voor u en uw directe gezinsleden maar niet voor derden. De ervaring leert dat derden vaak onvoldoende specifieke kennis hebben van de boot wat tot hoger claimgedrag leidt.

Voor watersporters die regelmatig de boot verhuren of uitlenen heeft Botenwacht het zakelijk abonnement. Kijk voor meer informatie op Botenwacht Zakelijk.

Ja ook in uw eigen thuishaven heeft u recht op technische assistentie van Botenwacht ondanks dat het dan niet om een “pech onderweg” situatie gaat. Om die reden worden de voorijkosten van de monteur en het uur arbeidsloon in eigen thuishaven niet door Botenwacht vergoed. U heeft dus  recht op hulp in uw thuishaven maar net als dat hulp in eigen woonplaats bij de Wegenwacht wat duurder is, is dat ook bij ons zo.

U belt naar de landelijke pechhulplijn 088 – 011 7171. Zorg dat u uw lidnummer bij de hand hebt. De landelijke pechhulplijn is echt alleen voor pechgevallen. Voor alle vragen en of mededelingen van andere aard belt u naar 088 – 011 7111 of nog liever mailt u naar info@botenwacht.nl

Tijdens het vaarseizoen kunt u 7 dagen per week de hulp inroepen van Botenwacht Nederland. Onze monteurs zijn dagelijks actief van 09:00 tot 21:00. De meldkamer is zelfs 24 per dag bereikbaar. Het vaarseizoen loopt van 1 april tot 1 oktober. Buiten het vaarseizoen kunt u de hulp van Botenwacht Nederland inroepen van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00u.

We streven er altijd naar om hetzelfde dagdeel nog bij u aan boord te zijn. In enkele gevallen kan dat bijvoorbeeld door drukte langer duren, maar we zijn er in ieder geval binnen 24 uur.

Botenwacht biedt hulp door heel Nederland uitgezonderd de Waddeneilanden. Botenwacht heeft een groot netwerk van servicepunten verspreid over heel Nederland. Een monteur is dan ook nooit ver weg.

Uw boot hoeft niet specifiek aan eisen te voldoen. Wel gaan we ervan uit dat uw boot in correcte staat van onderhoud verkeert. Bij storingen die onmiskenbaar het gevolg zijn van achterstallig onderhoud verliest u het recht op de vergoedingen. Reeds bestaande euvels op het moment van aanmelden vallen niet onder de dekking van Botenwacht. Dit houdt in dat er nog steeds een Botenwacht monteur kan komen maar dat de voorijkosten en het uur arbeidsloon niet worden vergoed. Botenwacht neemt echter geen boten in dekking die worden aangedreven door buitenboordmotoren ouder dan 15 jaar.

Ja u kunt bij Botenwacht ook terecht voor regulier onderhoud. Voor reguliere servicebeurten hebben wij vaste tarieven. Kijkt u op www.botenwacht-onderhoud.nl

De gevallen die voldoen aan onze definitie van pech vallen in beginsel onder de volledige dekking van Botenwacht Pechhulp. Voor deze gevallen kunt u onze meldkamer bellen en om een monteur vragen. De voorrijkosten en het eerste uur arbeidsloon worden in dat geval ook nog eens door Botenwacht vergoed.

Onze precieze definitie van pech luidt:
Pech:
U bent onderweg gestrand door een onvoorziene plotselinge technische storing aan voortstuwing en/of stuurinrichting van uw vaartuig, welke van dusdanige aard is dat u niet verder kan varen of het is onverantwoord om verder te varen. U bent niet in staat op eigen kracht een regulier reparatiepunt of uw thuishaven te bereiken. De storing is op locatie en binnen een uur na aankomst bij het schip te verhelpen met de materialen die de monteur tot zijn beschikking heeft
.

In andere gevallen mag u natuurlijk ook om hulp vragen. In overleg kan er voor bepaalde gevallen toch een monteur worden afgestuurd. De vergoedingen komen dan weliswaar te vervallen maar u profiteert nog altijd van het feit dat u met slechts 1 telefoontje snel op locatie word geholpen. Ook in het weekend.

De precieze voorwaarden van Botenwacht Pechhulp vind u in onze Algemene Voorwaarden.

Als u boot wordt aangedreven door een buitenboordmotor niet ouder dan 15 jaar dan kunt u gewoon lid worden van Botenwacht. Bedenk wel dat onze monteurs met buitenboordmotoren wat beperkter zijn. Echt sleutelen boven de waterlijn met het risico dat er onderdelen in het water vallen is erg lastig. Problemen aan het staartstuk kunnen we in het water niet verhelpen omdat het probleem zich dan onder water bevindt.

Beste gebruiker,

Vul onderstaande gegevens in als u in de toekomst uw factuur digitaal wenst te ontvangen en zo bij te dragen aan een beter milieu.