Veiligheid aan boord vaak vergeten
De veiligheid aan boord wordt niet altijd gecontroleerd of regelmatig nagelopen. In veel gevallen worden wel de standaard veiligheidsmiddelen even gecheckt, zoals de brandblusser, de EHBO-kit en de reddingsvesten. Zaken rondom het gas en elektra aan boord worden makkelijk vergeten. Op het water kan dit tot ernstige problemen leiden.
Onze monteurs komen regelmatig onveilige situaties tegen. In dit blog willen wij je inzicht geven in 3 zaken op het gebied van veiligheid aan boord, die té makkelijk worden vergeten.
Gasleidingen moeten tijdig vervangen worden
Je hebt natuurlijk veel gemak van gas aan boord. Je kunt de boot verwarmen, koelen en gewoon koken als je dat wilt. Het is in de basis veilig om gas te gebruiken aan boord, maar dan is het wel belangrijk dat je de juiste zorg en aandacht besteedt aan het onderhoud van de gasinstallatie. Het is belangrijk om deze elke twee tot maximaal drie jaar te laten inspecteren. De slangen moeten in alle gevallen, dus ook als zij nog goed lijken te zijn, eens per maximaal drie jaar worden vervangen.
Het rubber in de slangen droogt uit en dat kan tot lekkages leiden. Een klein lekje kan al leiden tot brand- en ontploffingsgevaar aan boord. Controleer ook iedere jaar alle gaskoppelingen. Zitten deze nog stevig vast en is er geen sprake van corrosie? In deze PDF staat nog meer informatie over het veilig gebruik van gas aan boord. Een paar handige tips:
- Gebruik de juiste soort gasflessen
- Sluit de gaskraan als je van boord gaat
- Ventileer voldoende
- Hang een koolmonoxidemelder op
Benzinedampen zijn gevaarlijk
Misschien komt het je bekend voor. Na een langere vaartocht ruikt de kajuit flink naar benzine. Dit is een belangrijk signaal dat het tijd is voor een inspectie op een zo kort mogelijke termijn. Benzinedamp ontstaat door de ontluchtingsnippel van de externe tank. Verzadigde benzinedamp is ongeveer vier keer zo zwaar als lucht, waardoor het zich makkelijk kan verzamelen onder in de kajuit. Deze benzinedampen zijn gevaarlijk en een klein vonkje kan al zorgen voor brand- en ontploffingsgevaar.
Met name ontstaan gevaarlijke situaties als je net na het varen de brandstof gaat bijvullen. Er komen dan altijd dampen vrij en hoe hoger de buitentemperatuur, hoe meer benzine dampen en daarbij grotere kans tot ontbranding. Zeker als de motor nog loopt of nog warm is, dan ontstaat er een gevaarlijke situatie. Doe altijd de motor uit voordat je de brandstof vult.
Oude of slechte elektra aan boord
De kans op brand- en/of ontploffingsgevaar is vaak groter door oude of slechte elektra. Een plotselinge kortsluiting in een oude radio of koelkast kan grote gevolgen hebben, zeker in combinatie met een gaslekje of benzinedampen. Het is daarom aan te raden om alle elektra goed na te lopen voor het nieuwe vaarseizoen begint. Check alles, van bedrading en stekkers tot verlichting. Haal hierbij ook apparatuur uit de kasten en controleer de achterkant. Vaak zit daar veel stof, haal dat weg, want hier ontstaat vaak als eerste brand. Een klein beetje roest is al reden tot vervanging.
Botenwacht bij pech op het water
Ook bij een goed onderhoud kan er natuurlijk altijd iets mis gaan wanneer je aan het varen bent. Pech kan niet worden uitgesloten. Leden van Botenwacht Nederland kunnen dan natuurlijk altijd rekenen op de hulp en ondersteuning die nodig is om de situatie op te lossen. Wil jij ook zeker zijn van de juiste hulp wanneer je te maken krijgt met pech tijdens je vaartocht? Word dan nu lid via onze speciale pagina!