Dieselsysteem ontluchten na leegvaren van de tank

Nog altijd komt het geregeld voor dat men de brandstoftank leegvaart. Zeker met diesel is het dan niet zomaar een kwestie van ” even tanken en weer varen “. Na het leegvaren van uw dieseltank zal het brandstofsysteem eerst moeten worden ontlucht. Maar hoe gaat dat nou eigenlijk ?

HANDLEIDING VOOR HET ONTLUCHTEN VAN HET DIESEL BRANDSTOFSYSTEEM NA HET LEEGVAREN VAN DE TANK.

1. Zeef 
2. Groffilter/voorfilter 
3. Brandstofpomp 
4. Opvoerpomp 
5. Fijnfilter 
6. Ontluchting 
7. Brandstofpomp ingang 
8. Verstuiver
9. Retour leiding 
10. Hogedruk leiding
11. Tank ontluchting
12. Brandstoftank 

1. Zorg eerst dat er weer voldoende diesel in uw tank zit, voordat u met het ontluchten van uw brandstofsysteem begint. 

2. Controleer vervolgens eerst het voorfilter op vuil. Vaak zit er onder in uw tank prut, slijm en vuil. Het kan dan ook voorkomen, dat met het laatste restje diesel, deze prut is opgezogen en in uw filter terecht is gekomen. Het filter gaat dan verstopt zitten waardoor de toevoer wordt geblokkeerd. Uw motor zal dan alweer snel uitvallen. 
Maak het filter zonodig dan ook schoon. Indien u geen voorfilter heeft, controleert u het motorfilter. Let op.. U moet niet het voorfilter ontluchten. Deze zit immers aan de “aanzuigkant” van het systeem.

 3. Op de motor zit het filterhuis van het fijnfilter. U vindt daar een ontluchtingsboutje. Draai dit boutje een paar slagen open zodat er lucht kan ontsnappen. Let op… Draai het boutje er niet uit. Een paar kleine slagen is voldoende.

4. Als u dit heeft gedaan zoekt u de opvoerpomp op. De opvoerpomp heeft een hevel waarmee u de brandstof kunt oppompen. Doe dit net zo lang totdat de brandstof via het opengedraaide ontluchtingsboutje op het motor-filterhuis (stap 3) naar buiten komt. Nu nog een paar slagen doorpompen. 

5. Draait u nu het ontluchtingsboutje op het motor-filterhuis (stap 3) weer dicht.

6. Nu dient de brandstofpomp nog ontlucht te worden. Ook hier vindt u weer een ontluchtingsboutje. Draai deze een halve slag open zodat ook hier de lucht kan ontsnappen. 

7. Herhaal nu stap 4. Pomp met de hevel van de opvoerpomp de brandstof weer verder totdat deze langs het opengedraaide ontluchtingsboutje van de brandstofpomp naar buiten komt. 

8. Draait u nu het ontluchtingsboutje van de brandstofpomp weer dicht. 

Het systeem is nu ontlucht. De motor zou dan ook weer moeten starten. 
Note: Sommige systemen zijn uitgerust met een electrische opvoerpomp. In de regel zijn deze zelf ontluchtend. In geval uw boot is uitgerust met een electrische opvoerpomp dan zet u het contact aan, vervolgens wacht u een minuut en start u de motor.

Waarschuwing: Bovenstaande handleiding is met zorg samengesteld. Uw systeem kan echter afwijken van hetgeen hier is omschreven. We hebben getracht het zo algemeen mogelijk te houden.Laat bij twijfel uw systeem ontluchten door een expert. Aan bovenstaande handleiding kunnen dan ook geen rechten worden ontleend.

Lees ook eens

Vlag etiquette

Vlaggen waren en zijn van grote betekenis voor de scheepvaart. Met vlaggen konden de schepen, voor het radiotijdperk, met elkaar communiceren en bekend maken onder

Lees meer

Rotte eierenlucht?

Rotte eierenlucht aan boord? GA NAAR BUITEN! Ruik je ineens een rotte eierenlucht in of om je boot? Ga dan DIRECT naar buiten en neem

Lees meer
Beste gebruiker,

Vul onderstaande gegevens in als u in de toekomst uw factuur digitaal wenst te ontvangen en zo bij te dragen aan een beter milieu.