OUDE BENZINE.. VAAK EEN OORZAAK VAN PECH.

Afgelopen tijd hebben we veel geschreven over verontreinigde diesel en dieseltanks. Hoog tijd om het ook eens over verontreinigde (oude) benzine te hebben want ook dat is de laatste jaren een grote bron van pech.

Botenwacht Pechhulp

Tijdens de drukke weekenden van Hemelvaart en Pinksteren bleek maar liefst 80 % van de storingen aan benzinemotoren te wijten aan een vorm van vervuiling van de carburateur. Vaak komt deze vervuiling door het gebruik van oude benzine. Feitelijk is de huidige benzine niet veel langer houdbaar dan 6 weken. Net als bij biodiesel ligt ook hier nieuwe regelgeving aan ten grondslag. Oliemaatschappijen moet meer duurzaam geproduceerde brandstof gebruiken en dit heeft oa als gevolg dat er tegenwoordig een percentage bio-ethanol in benzine zit. Ethanol heeft als negatief kenmerk dat dit meer water aan zich bindt en water in de brandstof is nooit goed. Daarnaast heeft de hedendaagse benzine sneller de neiging tot vergommen. Blijft er benzine in de carburateur zitten, dan verkleven door de optredende vergomming de kleine onderdeeltjes zoals vlotternaald en sproeiers of deze raken verstopt. Het proces van verouderen en vergommen begint bij benzine zeer snel. Een boot die enkele weken niet wordt gebruikt heeft dan ook al een vergrote kans op een vervuilde carburateur. Bedenk dan wat een periode van maanden gedurende de winter dan teweeg kan brengen. Een carburateur laten schoonmaken is een secuur en vaak dure aangelegenheid. De carburateur moet worden gedemonteerd en helemaal uit elkaar worden gehaald. Alle kleine onderdeeltjes moeten zorgvuldig worden schoongemaakt. Daarna moet alles weer in elkaar worden gezet en de carburateur weer aan de motor worden geplaatst.

Voorkomen van een vervuilde carburateur of injectoren….
Additieven zijn middelen die men aan de brandstof toevoegt. Deze hebben een reinigende en verzorgende werking op het brandstofsysteem. Een goed additief is bijvoorbeeld het benzine additief Fuel Treatment van Bardahl. Voor de winterstalling kan men een ander additief gebruiken, een zogenoemde fuel stabilizer. Deze verlengen de houdbaarheid van de benzine met 12 maanden.

Naast het gebruik van additieven is het aan te raden om na elk vaart de carburateur “leeg te draaien” Draai de brandstoftoevoer dicht en wacht tot de motor uiteindelijk zelf afslaat. De carburateur is nu leeg. Vergommende brandstof krijgt zo geen kans.

Klik hier voor meer informatie over Bardahl Fuel Treatment..

Lees ook eens

Workshop dieselinstructie

Dieselinstructie organiseren? Het vaarseizoen is begonnen, de temperaturen stijgen en dus nodigen de wateren weer uit om lekker te gaan varen. Bij diverse verenigingen en

Lees meer

Impeller vervangen

Impeller vervangen: zo doe je dat zelf! Bij Botenwacht, dé pechhulpservice voor watersporters in Nederland, streven we ernaar om watersporters te voorzien van de kennis

Lees meer
Beste gebruiker,

Vul onderstaande gegevens in als u in de toekomst uw factuur digitaal wenst te ontvangen en zo bij te dragen aan een beter milieu.