Hoe lang is diesel houdbaar?

Langzaam worden de voorbereidingen getroffen voor de winterstalling en dan komt elke keer weer de vraag: hoe lang is de brandstof op mijn boot eigenlijk houdbaar? Helaas is dat lastig te voorspellen omdat dit onder andere afhankelijk is van (de hoeveelheid) aanwezig vocht, waardoor er bijvoorbeeld vervelende bacteriegroei of roest in de tank kan ontstaan. Door het toevoegen van additieven verlengt u de houdbaarheid en levensduur van uw brandstof. Tevens voorkomt het bacteriegroei en daarmee beschermt u belangrijke onderdelen in uw brandstofsysteem.

Oorzaak dieselbacterie

Al enige jaren wordt bij dieselbrandstof bio-component toegevoegd. Tevens zit er veel minder zwavel in brandstof dan vroeger. Dit maakt de dieselbrandstof schraler en zorgt voor minder smering. Vanuit het milieu oogpunt zijn het toevoegen van bio-component en de afname van zwavel in de diesel mooie ontwikkelingen. Echter in de praktijk leveren biodiesel en de afname van zwavel grote problemen op. Problemen die uiteindelijk kunnen leiden tot bacteriegroei in de brandstoftanks.

Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?

Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijvoorbeeld na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/ condens een kans krijgen. Nu zit er altijd een percentage vocht in brandstof. Diesel kan maximaal 0,02% water opnemen, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt.

Als er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei.

Bacteriën zijn herkenbaar als een zwarte drab.


Deze bacteriegroei moet uit de diesel verwijderd worden, voordat ze het brandstoffilter kunnen verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken zal de motor niet meer draaien, met alle gevolgen van dien. Om vocht in de brandstof te minimaliseren kan u additieven toevoegen, wat nog meer voordelen oplevert zoals:
 
1. Minimaliseren van vocht
2. Schonere verbranding
3. Hoger vermogen
4. Schone verstuivers
5. Verbeterde smering
6. Verlagen stolpunt (diesel antivries)
7. Verlengen houdbaarheid brandstof
7. Besparing van brandstofverbruik tot 3%
 

heeft u bacteriegroei in de dieseltank?

De sludge onderin uw tank kan niet alleen door additieven worden verwijderd. Laat in dat geval eerst uw tank reinigen. Kijk voor meer meer informatie op www.botenwacht.nl/dieseltankreiniging. Is de dieseltank weer schoon en bacterievrij dan kunt u overschakelen op additieven.

Hoe herken ik bacteriegroei in de dieseltank?

Er wordt veel gesproken over bacteriegroei in de dieseltank. Maar hoe herken ik dit en wat kan ik er aan doen? Kijk voor meer informatie op deze pagina 

Lees ook eens

Vlag etiquette

Vlaggen waren en zijn van grote betekenis voor de scheepvaart. Met vlaggen konden de schepen, voor het radiotijdperk, met elkaar communiceren en bekend maken onder

Lees meer

Rotte eierenlucht?

Rotte eierenlucht aan boord? GA NAAR BUITEN! Ruik je ineens een rotte eierenlucht in of om je boot? Ga dan DIRECT naar buiten en neem

Lees meer
Beste gebruiker,

Vul onderstaande gegevens in als u in de toekomst uw factuur digitaal wenst te ontvangen en zo bij te dragen aan een beter milieu.